پلاستيک چيست؟
نوشته شده توسط : آوا حسینی

پلاستيک‌ها، موادي حقيقي هستند كه نخستين بار به وسيله انسان ساخته شده اند. ساختار مواد پلاستيک بر پايه ي عناصر شيميايي همانند كربن، هيدروژن، اكسيژن ، نيتروژن ، كلر و گوگرد استوار است. اين عناصر از هوا ، آب ، گاز ، نفت ، ذغال سنگ و حتي از گياهان زنده به دست مي آيند. اين انديشه‌ي خلاق بشر و آرزوي ديرينه‌ي او بود كه بتواند اين عناصر را تهيه و خالص سازي كند و سپس آنها را از طريق واكنش ها ي شيميايي گوناگون ، با هم مخلوط و تركيب سازد تا تقريبا رشته هاي متعدد و بي پاياني از تركيب عناصر گوناگون را توليد كند و در طيف گسترده‌ای از درشت مولكولها يا پليمرها (بسپارها) به كار برد كه امروزه تحت عنوان پلاستیک شناخته میشوند.
پلاستیک ها شامل انواع مختلفی میشوند اعم از پلی‌اتیلن – پلی‌پروپیلن و پلی‌استایرن و ....
پلی‌اتیلن‌ها شامل دو گروه سبک و سنگین هستند.

پلی‌اتیلن چیست؟

پلی اتیلن از انواع پلیمرهای گرمانرم می‌باشد بدین معنا که این ماده با رسیدن به نقطه ذوب خود به حالت مایع و با رسیدن به نقطه انجماد به حالت جامد تبدیل می‌شود

پلی‌اتلین سبک و کاربردهای آن:

پلی اتیلن سبک فیلم ماده ایست پلیمری و در گروه ترموپلاستیک ها قرار می گیرد و برای تولید لوله های پلی اتیلنی، ساخت ظروف با حجم کم، ساخت ظروف خانگی، اسباب بازی، روکش سیم های برق و مخابرات، فیلم، قطعات مختلف اتومبیل، لوازم ورزشی و آزمایشگاهی و قطعات صنعتی کاربرد دارد.-پلی‌اتیلن 020 - پلی‌اتیلن 0075- پلی‌اتیلن 2102
پلي اتيلن سبك (Poly ethylene low density)(LDPE)، ماده ایست پلیمری و در گروه ترموپلاستیک ها قرار می گیرد. پلی اتیلن سبک فیلم دارای زنجیری شاخه‌دار است . زنجیرهای LDPE نمی‌توانند بخوبی با یکدیگر پیوند برقرار کنند و دارای نیروی بین مولکولی ضعیف و استحکام کششی کمتری است .
این ماده برای تولید لوله های پلی اتیلنی، ساخت ظروف با حجم کم، ساخت ظروف خانگی، اسباب بازی، روکش سیم های برق و مخابرات، فیلم، قطعات مختلف اتومبیل، لوازم ورزشی و آزمایشگاهی و قطعات صنعتی کاربرد دارد.پلی اتیلن سبک فیلم معمولا پایدار، برای آتش گرفتن باید پیش گرم شود، تقریبا نیازی به حفاظت ندارد.
ازخصوصیات این پلیمر، انعطاف‌پذیری و امکان تجزیه بوسیله میکروارگانیسمها است. پلی اتیلن به لحاظ فشردگی کم و پایین مولکولی از دانسیته پایین برخوردار است که همین امر، باعث افزایش انعطاف‌پذیری آن می‌شود این خاصیت باعث شده که بیش از پنجاه درصد از تولید این محصول در ساخت فیلم و ورق جهت مصرف در روکش‌های طلقی شفاف، آسترهای بسته‌بندی، کاورها و چمدانها مصرف گردد. همچنین جهت ساخت ظروفی مانند بطریهای تحت فشار از این نوع پلیمر استفاده می‌شود .
مصرف دیگر پلی اتیلن سبک، عایق‌کاری سیم و کابل و روکش کاغذ می‌باشد. پلی اتیلن اولین بار بطور اتفاقی توسط شیمیدان آلمانی سنتز شد. او در سال 1898 هنگام حرارت دادن دی آزومتان، ترکیب مومی شکل سفیدی را سنتز کرد که بعدها پلی اتیلن نام گرفت. اولین روش سنتز صنعتی پلی اتیلن بطور تصادفی توسط و ( از شیمیدان‌های ICI ) در 1933 کشف شد. این دو دانشمند با حرارت دادن مخلوط اتیلن و بنزالدئید در فشار بالا، ماده‌ای موم‌مانند بدست آوردند. علت این واکنش وجود ناخالصی‌های اکسیژن‌دار در دستگاه‌های مورد استفاده بود که بعنوان ماده آغازگر پلیمریزاسیون عمل کرده بود. 

انواع گریدهای پلی اتلین سبک:

پلی اتلین سبک ۰۰۷۵ تولید پتروشیمی بندر امام با درجه روانروی ۰.۷۵ مناسب جهت تولید قطعات پلاستیکی کوچک –تولید ظروف آزمایشگاهی –تولید نایلون – تولید لوله های پلی اتیلنی باقطر کم و..مورد استفاده قرار میگیرد.
پلی اتلین سبک با گرید ۲۰۹ تولید پتروشیمی های امیر کبیر و اراک میباشد که درجه روانروی این پلیمر ۰.۹ بوده و در تولید انواع  قطعات پلاستیکی کوچک بعنوان کمکی و نرم کننده کاربرد دارد.
پلی اتیلن سبک با گرید ۰۲۰ تولید پتروشیمی بندر امام بوده و درجه روانروی آن ۲ میباشد این پلی اتیلن سبک فیلم گرید بوده و در تهیه انواع فیلم پلی اتیلن –مشمع های دسته دار و ...کاربرد دارد.
پلی اتیلن سبک با گرید ۱۹۲۲ تولید پتروشیمی لاله – پلی اتیلن سبک با گرید ۲۱۰۱ و ۲۱۰۲ تولید پتروشیمی لاله 

پلی اتیلن سبک با گرید ۲۴۲۰ تولید پتروشیمی امیر کبیر – پلی اتلین سبک با گرید ۱۹۰ تولید پتروشیمی آریا ساسول  و ...همگی در تهیه انواع قطعات پلاستیکی سبک –تولید فیلم پلی اتیلن – تولید ظروف آزمایشگاهی و وسایل ورزشی و ...کاربرد دارند . 

پلی‌اتیلن سنگین چیست؟ 

اين پلي اتيلن داراي زنجيره  پليمري بدون شاخه است. بنابراين نيروي بين مولكولي در زنجيره بالا و استحكام كششي آن بيشتر از بقيه پلي اتيلن ها است. شرايط واكنش و نوع كاتاليزور مورد استفاده در توليد پلي اتيلن HDPE موثر است. براي توليد پلي اتيلن بدون شاخه معمولاً از روش پليمريزاسيون با كاتاليزور زيگلر ـ ناتا استفاده مي شود.  

انوا ع پلی اتیلن سنگین با گریدها و کاربردهای آن: 

پلی اتلین سنگین EX3 یا P80 یا همان پلی اتیلن پایپ گرید تولید پتروشیمی های امیر کبیر –اراک –جم – مارون و ایلام میباشد که معمولا در تولید انواع لوله های آبرسانی و فاضلاب و همچنین تولید نوار تیپ جهت آبیاری قطر ه ایی مورد استفاده قرار میگیرد .
پلی اتلین سنگین با گرید EX5  که تولید پتروشیمی های مارون – امیر کبیر بوده و در تولید ظر وف معمولا بالای ۴لیتر – تولید لوله های کوچک پلی اتلینی  و ... کاربرد دارد.
پلی اتیلن سنگین بادی با گرید ۰۰۳۵ که تولید پتروشیمی بندر امام بوده و کاربردی شبیه به پلی اتیلن سنگین EX5  دارد و در تولید ظروف بادی از قبیل ظروف ماست –ظروف شامپو و ... کاربرد دارد . 
پلی اتیلن سنگین ۷۰۰۰F که تولید پتروشیمی مهر و ایلام میباشد در تولید فیلم پلی اتیلن و تولید نایلکس کاربرد دارد .
پلی اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ که پلی اتیلن تزریقی سنگین میباشد و مانند پلی اتیلن های سنگین با گرید ۵۶۲۰ و HI500 در تولید و ساخت سبد پلاستیکی – تولید پالت پلاستیکی –قطعات بزرگ و سنگین پلاستیکی کاربرد دارد .
گریدهای ۶۰۷۰ -۶۰۵۰۷ تزریقی و سنگین هستند و کاربردی مشابه پلی اتیلن ۵۲۵۱۸ و ۵۶۲۰ دارند . 
پلی اتیلن سنگین ۳۸۴۰ تولید پتروشیمی های تبریز و اراک بوده این گرید از پلی اتیلن سنگین اصطلاحا دورانی میباشد و در تولید مخازن بزرگ پلی اتیلنی مانند تانکر آب و ... کاربرد دارد .
پلی اتیلن سنگین با گرید ۵۰۳۰ تولید پتروشیمی تند گویان بوده و در زمینه ساخت درب بطری و ... کاربرد دارد .
پلی اتیلن سنگین با گرید CRP100 همانند پلی اتیلن EX3-P80 بوده و در تولید لوله های آبرسانی و فاضلابی کاربرد دارد پلی اتیلن سنگین P100 تولید پتروشیمی های جم –مارون بوده و نوع خارجی آن معمولا تولید بروج امارات یا سابیک عربستان میباشد و در ۲نوع خود رنگ و بی رنگ عرضه میشود . 

دسته دوم از پلاستیک ها شامل پلی پروپیلن ها میشوند. 

پلی‌پروپیلن چیست؟

پلی پروپیلن گسترش یافته یا EPP حباب یا لایه‌ای از پلی پروپیلن است که دارای ویژگی فشاری خوبی است که ناشی از سختی و سفتی پایین آن است و به آن اجازه می‌دهد که بعد از اعمال فشار به حالت اولیه خود برگردد و بطور گسترده‌ای در صنعت هواپیمایی و وسایل کنترل رادیویی بکار می‌رود که این ویژگی ناشی از قدرت جذب فشار است.

بطور کلی پلی پروپیلن ها شامل دو گروه همو پلیمر و کوپلیمر میشوند:
پلی پرویلن های همو پلیمر شامل گریدهای زیر هستند : 

پلی پروپیلن با گرید PPZ30S : این گرید تولید پتروشیمی های مارون و اراک میباشد درجه روانروی آن ۲۵ بوده در تولید ظروف پلی پرویلنی سبک و کوچک –ظروف آزمایشگاهی و ... کاربرد دارد .
پلی پروپیلن C30S : این گرید تولید پتروشیمی های مارون و اراک بوده درجه روانروی آن ۱۶ میباشد در تولید گونی پلاستیکی – حصیر پلاستیکی و ... کاربرد دارد .
پلی پروپیلن با گریدهای 552R-550J  تولید پتروشیمی های اراک و مارون و جم بوده در تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی- صنایع نساجی تولید نخ BCF  و.. کاربرد دارند.  

پلی‌پروپیلن‌های کوپلیمر : 

معمولا این پلیمرها درساخت قطعات سخت و سنگین کاربرد دارند.

گریدهایPP440L-PP440G–PPRP340-PPR200-PPG740-PPM1600-PPR40-PPR60–PP332C-PP332L-PPMR230-PPZR230-PP548R   و...  همگی کوپلیمر هستند و در زمینه ساخت لوله های سبز پلی پروپیلنی – اتصالات پلی پروپیلن – ساخت باطری خودرو – ساخت قطعات کامپیوتری و ... کاربرد دارند.  

دسته بعدی از مواد پلاستیک شامل پلی استایرن ها میباشد که در دو نوع مقاوم و انبساطی هستند  

پلی‌استایرن مقاوم شامل دو گرید هایمپک ۷۲۴۰ تبریز و کریستال ۱۵۴۰ تبریز میباشد که در ساخت ظروف یکبار مصرف و ساخت اسباب بازی  و ... کاربرد دارند .   
مواد ABS نیز جز مواد پلاستیکی بوده که دارای مقاوت و استحکام بالایی هست این مواد تولید پتروشیمی های تبریز با گریدSD0150   و پتروشیمی گلپایگان با گریدهای N50-N40 -10415  و 10417 میباشد در زمینه آبکاری و همچنین تزریق قطعات بزرگ پلاستیکی از قبل لوازم خانگی و ... کاربرد دارند.





:: برچسب‌ها: پلی‌پروپیلن , پلی‌اتیلن , پلی‌استایرن , پلاستیک , مواد اولیه پلاستیک , پلیمر ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 17 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: